اخبار پدیده شاندیز مشهد - پردیسان و سهام تبرک

اخبار پدیده شاندیز مشهد - پردیسان و سهام تبرک

اخبار پدیده شاندیز مشهد - پردیسان و سهام تبرک

اخبار پدیده شاندیز مشهد - پردیسان و سهام تبرک

اخبار پدیده شاندیز مشهد - پردیسان و سهام تبرک

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

در سال  ۱۹۸۹ در جمهوری خلق پکن پس از یک مجموعه‌ تظاهرات اعتراضی در میدان «تیان‌آن‌من» شهر پکن، نیروی مسلح این کشور وارد عمل شد و دست به سرکوب معترضان زد. میدان تیان آن من

به گزارش سرویس عکس و تاریخ فرارو، جمهوری خلق چین پس از چندین تظاهرات اعتراض آمیز دانشجویان در آوریل و ژوئن ۱۹۸۹ در میدان «تیان آن من» پکن به روی معترضان آتش گشود؛ گفته می شود دانشجویان در این واقعه به ناپایداری اقتصادی چین و سرکوب‌های حزب کمونیست و فساد دولتی اعتراض کردند. جنبش دموکراسی چین در این اعتراضات نقش داشت.

دانشجویان و روشنفکران چینی در اثر تبلیغات غرب و تأثیرات ناشی از تحولات شوروی سابق به رهبری میخائیل گورباچف از مدتها پیش از 4 ژوئن در میدان اصلی شهر پکن پایتخت تور چین جمع شدند تا به حاکمیت مائوئیسم در چین پایان دهند.
 
به رغم هشدارهای نیروهای نظامی و سران حزب کمونیست چین که مدام با بالگرد اعلامیه هایی به عنوان آخرین هشدار مبنی بر تخلیه این میدان، پخش می کردند دانشجویان و روشنفکران متحصن در میدان حاضر نشدند دست از تحصن خود بردارند؛ دولت چین هم تانک ها و سربازان خود را به این میدان اعزام کرد تا تظاهرات اعتراضی را درهم شکند و در نهایت، این اعتراض ها که با حضور بیش از صدهزار نفر برگزار شد با قتل سه هزار دانشجو سرکوب شد.

از شب تا ظهر چهارم ژوئن صدای گلوله های سلاحها و فریاد متحصنین به گوش رسید و پس از آن بود که دولت به تخلیه میدان و نظافت آن اقدام نمود و از آن تاریخ تا چند سال پس از واقعه میدان تیان آن من تمامی راه های ورودی به این میدان برای جهانگردان خارجی بسته شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی